elixir.ro
Home Login Contact

Confluente spirituale intre mai multe religii si cai spirituale


In problema abordarii isihasmului a practicilor precum si a scopului ultim putem spune ca acestea se regasesc in mai multe religii cu dimensiuni ascetice precum budismul tibetan, ramurile ortodoxe de yoga ori meditatie transcedentala: zen ori sufism etc. toate aceste cai pun accentul pe controlul mintii pe orprirea gandurilor focalizarea atentiei prin rostirea numelor divine si extazul ultim transcendent. 

Partea practica: "aplecandu-ti barbia in piept, indreptandu-ti ochiul trupuil impreuna cu mintea ta spre mijlocul pantecului tau, retine aerul care intra pe nas…" - aceasta tehnica data de Simeon Noul Teolog este practicata de ascetii yoghini din Himalaya de mii de ani pe care ei o numesc Jalandara Banda.

"…in vreme ce te apleci cu incordare ca sa simti durerea vie in piept, umeri si in ceafa, impimge mintea in inima si tine-o acolo…stapaneste-ti miscarea plamanilor…" Grigore Sinaitul. Aceasta aplecare in fata yoghini din India sau Tibet o numesc Shakti Mudra iar in combinatie cu cea de mai sus, Jalandara Banda, de asemenea devine o tehnica secreta avansata de yoga. Toate aceste traditii spirituale de mai us folosesc controlul respiratiei - Pranayama - tocmai pentru a controla procesele mintii. 

De asemenea, in "Yoga integrala" a lui Sri Aurobindo, principala practica este coborarea mintii in inima pana apar rezultatele spirituale dorite apoi inaltarea ei in Brahmarandra - la Dumnezeu. "a ne concentra in centrul inimii daruindu-ne Divinului si aspirand la aceasta deschidere launtrica, la preyenta din inima." - Sri Aurobindo.

Marile texte yoghine pun de asemenea accent pe concentrarea atentiei in inima.

"O, preafrumoas-o! cel a cariu minte impreuna cu celelalte simturi, patrunde in spatiul interior al inimii; care a intrat mental in centrul celor 2 boluri ale lotusului inimii; care a exclus orice altceva din constiinta - acela dobandeste averea cea mai de pret" - Vijnana Bhairava versul 49 (cele 2 boluri ale lotusului simbolizand cunoasterea si obiectul cunoasterii - comentarii asupra textului de Sivopadhyaya). 

Parintele yogai, Patanjali, isi incepe faimosul text Yoga Sutra astfel:

"Yoga este incetarea fluctuatiilor mintii.

Atinci martorul (practicantul care obsrva) este stabilit in el insusi."

Textele tibetane pun de asemenea mare accent pe focalizarea in inima cea care le ofera "extazul special" practica tibetana Tummo a caldurii mistice izvoreste ca si la sfintii parinti din inima. Termenul de chandali (nume dat caldurii mistice) inseamna ardoare iar focul mistic este aprins tocmai de aceasta ardoare ce se aprinde in inima dupa ce energiile Yda si Pingala au fost unificate. La fel isihatul unificand contrariile propriei minti cuprins si de ardoare fata de Isus aprinde in inima sa caldura. 

" Vine si o alta caldura din inima…cand tot trupul se incalzeste atunci aceasta este o lucrarea a harului. Uneori la cei care incearca astfel de stari apare si o transpiratie trupeasca din milta caldura ce se afla in trup, si atunci se misca in inima o sfanta lucrare…" Sfantul Calist.




Comentarii: Adauga

Nu exista comentarii la acest articol

Articole din aceeasi categorie:


Articole din categoria plante: Plante

coffea-arborele-de-cafea
spathiphyllum-spatifilum
nigella-chica-voinicului
medinilla-medinila
aglaonema-aglaonema
notocactus-notocactus
fatsia-Aralia-Japonica
myosotis-nu-ma-uita