elixir.ro
Home Login Contact

Invataturile spirituale ale folclorului roman


Invataturile spirituale ale folclorului roman, desi astazi si-au pierdut sensul ele ascund vechile adevaruri si trasee initiatice. Isi au originea probabil in stravechiul tinut hiperborean pre-Dacic (dacia hiperboreana) inainte chiar de misterele Eleusine, Orphice comune spiritualitatii dacilor. Orpheu primeste initierea de la acei pustnici daci ce se hraneau doar cu lapte si miere in timpul peregrinajului ascetic prin Carpati (muntii Riphei). Vechile teste spun ca Apollo insusi venea la daci pentru initieri sau se vorbeste despre Zamolxis hiperboreanul…

Aceste invataturi oglindesc universul si lumile interioare probele initiatice, calitatile etc. Simbolismul basmelor populare este usor vizibil si interpretabil chiar si pentru un necunoscator mai atent. Intotdeauna eroul invinge prin puritatea si calitatile sale incercat iar apoi ajutat, intotdeauna de aspecte Divine ca:

Sfanta Miercuri - Mercur - Sfera mentala;

Sfanta Vineri - Venus - Sfera iubirii, armoniei si dreptatii;

Sfanta Dumineca - Aspectul matern,Divin - Maica Domnului;

Pasarea maiastra - Duhul Sfant, simbol al sufletului tinzand spre inalt.

In final dupa ce trece cu succes probele, salvand pe "Ileana Cosanzeana" - Anima, aspectul feminin din basmele romanesti, eroul ajunge mirele, insuratul (cel care a ajuns precum un soare), atingand deplina maturitate spirituala, solaritatea, stralucirea, fiind exprimate de resedinta de acum a palatului de aur ca rezultat al incununarii cu succes. Ca si in alchimie, unirea celor doua contrarii, anima si animus semnifica perfectiunea spirituala. Aceasta in stiintele spirituale echivaleaza cu nunta interioara, tema ce reiese clar din folclorul romanesc in Miorita, vechi colinde sau balade. Un element foarte important de asemenea il reprezinta calul nazdravan. El este cel care in realitate trece probele, face fata situatiei, imbraca ades in lupte cu alti cai nazdravani - antiteza, sapte piei - cele 7 corpuri subtile. Calul este deseori inaripat, uneori cu 6 aripi (3 perechi de aripi) corespondent celor 6 simturi: cele 5 plus cel de-al 6-lea si cel mai important, trezvia - atentia, intuitia, luciditatea. Acesta il mentine treaz pe erou ca in exemplul lui Fat-Frumos din gradina cu merele de aur, unde el a trebuit sa ramana treaz, la magia emanata de cel care fura merele, adormind constiinta si simturile. Uneori calul are 6 perechi de aripi, deci 12 aripi insemnand cele 6 simturi naturale plus reflexia lor subtila - clarviziune, clarauditie etc.

In simbolistica universala calul alb rupt din soare, solar ca si aici semnifica simturile purificate care alearga libere pe campiile paradisiace. Fortele vrasmase corespund lumilor de sub pamant, starilor psihice inferioare - egoul, lacomia, minciuna, reprezentata prin Zmeul, Muma Padurii - Baba Cloanta sau Statu-Palma-Barba-Cot calare pe un iepure schiop…De asemenea aspecte dizarmonioase, haotice, distructive: Stramba Lemne, Sfarma Piatra etc. Balaurul cu sapte capete este energia nesublimata, netransmutata a celor sapte centrii de forta (vezi yoga) cele sapte minti ce antreneaza egoul a caror capete trebuiesc retezate pentru a se supune mortificarii trupului si simturilor. Numai astfel Ileana ii poate apartine.




Comentarii: Adauga

Nu exista comentarii la acest articol

Articole din aceeasi categorie:


Articole din categoria plante: Plante

amaranthus-stir
cyclamen-ciclamen
setcreasea-setcreasea
lychnis-opatel
actaea-actea
jasminum-iasomie
lobelia-lobelia
kerria-cheria